Försäljningsvillkor

Senast uppdaterad 2024-07-31

ALLMÄNT

Man måste vara minst 18 år för att handla hos oss.

Vid upptäckande av bedrägeri, beställning i annans namn eller av en minderårig görs en polisanmälan (i fall av försök till beställning av minderårig kontaktar vi även en vårdnadshavare).

Jutubia förbehåller sig rätten att neka köp vid misstanke om missbruk av vår tjänst.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter läs mer här:

PRISER, ORDERLÄGGNING OCH BETALNING

Priser i webbutiken är vissad inklusive moms men utan frakt.
Fraktavgiften tillkommer i kassan efter valt transportsätt.

Vi erbjuder flera olika betalsätt:

Säker kortbetalning via Klarna

Faktura via Klarna

Delbetalning via Klarna

Swish

Observera att betalsätt Faktura ger leverans endast till adressen där köparen är folkbokförd.

Betalar du med kort eller mot faktura hanterar vi din order omgående.

Väljer du betalning via Swish, hanterar vi din order när din betalningen finns synlig på vårt konto.

Obetald order makuleras efter 72 timmar.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och fel i artikel- och prisinformationen, samt för att en viss vara tagit slut eller utgått ur sortimentet och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då produkterna lagts i kundvagnen.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

När du lagt varor i varukorgen och gått till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller.

Utöver priset tillkommer kostnader för frakt.

Dessa finns i angivna i webbutikens kassa innan man betalar.

Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.

I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering.
Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är fullständig och korrekt.

Jutubia förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka beställning.

För närvarande levererar vi till privatpersoner med adress i Sverige.

Företag kan få leverans i hela Norden efter att ett konto skapats och godkänts.
Vill du veta mer kontakta oss på trade@jutubia.se

ÄNDRING AV BESTÄLLNING

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten.

Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

AVBESTÄLLNING

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

BETALSÄTT

Swish är en mobil betaltjänst som erbjuder ett enkelt, snabbt och säkert sätt att överföra pengar. För att kunna betala med Swish behöver du ha Swish-appen installerad på din enhet, samt BankID. Du kopplas direkt till Swish från kassan, och behöver bara godkänna betalningen i appen. Överföringen sker direkt.

Klarna är en snabbkassa som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet.
Vid kassan kan du kan välja den betalmetod som passar dig bäst:

- Klarna Checkout Betalningsalternativ
Faktura / Delbetalning / Visa / Mastercard / Direktinbetalning via bank
Kostnad: 0 kr
Fakturan förfaller till betalning efter 14 dagar.
Vid beställningen uppger du namn, adress, telefonnummer, e-postadress. Dessutom behöver du ange ditt personnummer för kreditkontroll. Dubbelkolla alltid din adress och ditt mobilnummer för sms-avisering innan du skickar in din order! Vi tar ej ansvar för felskickade paket pga felaktigt inskrivna uppgifter i kassan. Vi skickar produkterna mot efterkrav med betalningsvillkor på 14 dagar. Fakturorna sköts av Klarna AB. Väljer du delbetalning skickar Klarna ut en delbetalningsplan cirka en månad efter att du gjort din order. Vid eventuella frågor kring din faktura ber vi dig kontakta Klarnas kundtjänst.

FRAKTER OCH LEVERANSSÄTT

*Alla privatpersoner har alltid fri frakt när paketet skickas med standardleverans.
Fri frakt gäller inte vid köp av fälgar.

Dekaler levereras brevledes via PostNord.

Fraktkostnad beräknas på totalvikten av din order.

Det är mycket viktigt att du som bor i flerfamiljshus, uppger lägenhetsnummer! Utan lägenhetsnummer riskerar försändelsen försenas, returneras eller i värsta fall komma bort. Detta gäller även dig som tidigare fått din post utdelad trots uteblivet lägenhetsnummer, då arbetsrutiner har förändrats sedan och allt mer post sorteras elektroniskt.

Jutubia står inte ansvar för bortkommen post till flerfamiljshus, om inget lägenhetsnummer har angetts.

Paket delas i regel ut endast till adresser där mottagaren är folkbokförd. Vill du få paket levererat till en tillfällig adress, måste du ange ett c/o namn på någon som är folkbokförd på adressen.

Innan du flyttar, se till att i god tid göra adressändring på www.adressandring.se, innan du beställer post till din nya adress.

Vi ansvarar inte för utebliven leverans på grund av felaktig/ofullständig leveransadress eller adress där inte mottagaren är folkbokförd.

Varubrev lämnas i postlåda/brevinkast om plats finns. Om försändelsen inte går ned i mottagarens postlåda/brevinkast, aviseras den för avhämtning hos ombud. Avisering sker via sms eller e-post, i samband med att försändelsen registreras hos utlämningsstället.

De allra flesta försändelser kommer fram efter 1-3 arbetsdagar. Dock kan förseningar i hantering förekomma, som vi inte kan påverka eller ta ansvar för.

Tumregeln för att ett paket anses vara borttappad och inte bara försenat, är tio vardagar efter utskick. Om du mot förmodan inte har fått dina varor efter tio vardagar, kontakta oss!

Jutubia står för risken fram till att varorna är avlämnad till transportör. Leveransförseningar som orsakas av transportören kan vi inte påverka, men förseningar över 10 vardagar som inte beror på felaktig leveransinformation enligt ovan, gör vi vårt yttersta att lösa på bästa sätt.

Längre leveranstider kan väntas i samband med långhelger och storhelger som t.ex. Påskafton, Midsommar, Jul och Nyår samt under huvudsemesterperioden.

Fraktfria ordrar gäller endast när beställningen är gjord utan eventuella rabatter eller kampanjer om inget annat anges.

Försändelser via ombud är maxvikten per order 20kg
Vid order över 20kg måste ordern delas upp på flera separata beställningar.

Försändelser av fälgar har ett eget fraktalternativ.

Om du inte hämtar ut paketet har Jutubia rätt att debitera en avgift om 350:- för nedlagt arbete och fraktavgifter.
Observera att du måste hämta ut ditt paket för att utnyttja din ångerrätt.

LAGERVAROR

Lagervaror

Har produkten lagerstatus ”I lager” finns produkten i lager och den skickas från oss så fort som möjligt, normalt inom 1-3 arbetsdagar.

Beställningsbara varor

Har produkten ingen lagerstatus så är produkten antingen på väg till oss eller så beställs den från leverantören när du lägger din order. Leveranstiden för beställningsvaror är normalt längre än för lagervaror, normalt ca 1-14 arbetsdagar. Vid beställning av en beställningsvara kommer du bli uppdaterad om status på din order via e-post. Observera att vi inte kan garantera att en beställningsvara kommer att kunna levereras, vi kan tyvärr inte råda över lagersaldot hos våra leverantörer. Om en av produkterna i din beställning är en beställningsvara meddelas du via e-post. Om du inte hör av dig så kommer hela beställningen att parkeras för att invänta beställningsvaran innan den skickas till dig. Kontrollera varje artikel specifikt innan du fullföljer din order

Ej i lager

Har produkten lagerstatus ”Ej i lager” finns produkten tyvärr inte i lager och går ej att beställa. Kontakta kundtjänst om du önskar hjälp med att hitta en liknande produkt.

LEVERANSFÖRSENING

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

ÅNGERRÄTT

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.

Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Varan skall returneras i originalförpackning inklusive ytter- och inneremballage.

Kontakta oss alltid innan en retur, och var noga med att packa produkten väl. Vid nyttjande av ångerrätten står kunden för transportrisk. Vi löser inte ut paket som skickas mot efterkrav.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du maila info@akbilvard.se
Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, vartefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten.
Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog varan.
På optimeringar lämnar vi 7 dagars ångerrätt så du kan prova din optimering i lung och ro.

REKLAMATIONER OCH ÅTERKÖP I VISSA FALL

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 30 dagar från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna nämt i kapitlet "ångerrätt"

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ibland mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

GARANTITIDEN FÖR KOSTNADSFRITT BYTE AV PRODUKTER SOM INTE FUNGERAR/SLUTAT FUNGERA ÄR FÖLJANDE.

Övriga produkter: endast utebliven funktion som ny.

För samtliga produkter gäller garanti ej vid fel som beror på slitage eller yttre åverkan t.ex. fukt-, tapp- eller stötskador.

Kontakta oss alltid innan en garantiretur, innan du skickar tillbaks varan. Vi kommer att göra allt för att rätta till problemet med reparation, rådgivning eller byte till en ny vara. Om vi inte skulle komma överens kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden, vars utslag vi under alla omständigheter kommer att följa.

Om konsumentköplagen och reklamation efter garantitiden: För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, dvs att det har funnits i produkten från början. Fel som uppkommer under garantitiden anses vara ursprungliga, vid en reklamation efter garantitiden är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.

TRYCKFEL M.M.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

FORCE MAJEURE

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

TVIST

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Axhög Konsult förbehåller sig rätten att ändra dessa regler och villkor utan vidare kungörelse.

Axhög Konsult är företaget bakom Jutubia (www.jutubia.se), Sam´s Detailing Sweden (www.samsdetailing.se) och Auto Finesse Sverige (www.autofinesse.se)

FÖRETAGSUPPGIFTER

AXHÖG KONSULT
ORG.NR: 791108-3991

POSTADRESS:
Rådjursvägen 6
562 30 Norrahammar
036- 550 03 43
info@jutubia.se

BESÖKSADRESS:
Norra Skolgatan 3B
562 31 Norrahammar