*Rabatten kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.
MOTOROPTIMERING
Jutubia tillhandahåller mer än bara bilvårdprodukter och bilvårdstillbehör.
Vi vill dela med oss av vår passion till fordon.
Genom att optimera ett fordon kan man sänka bränsleförbrukningen med upp till 20% samtidigt som man ökar körglädjen.
Vi på Jutubia har arbetat med bilars uttryck i över 10 år och vi har dedikerat oss att alltid utöka vårt erbjudande för att ge våra kunder den bästa körupplevelsen.
Självklart levererar vi även en nöjd kund garanti på alla tjänster.
Vi är tillgänglig på tider då du har tid.
Därför är alla våra optimeringar bokade vi finns på plats efter avtalad tid, så boka ditt besök innan.
Vi leverera stolt våra optimeringar i samarbete med GDM Performance AB
Priser på optimering/tuning fr.3000:-
Du kan även betala med Klarna i butiken och kan välja mellan: Delbetalning och Faktura.
Våra tjänster
Optimering/Mappning/Chiptrimning/Mjukvarutrimning/Tuning mot Trimbox/Dieselbox/Effektbox
I alla tider har det varit stor rivalitet mellan så kallade trimboxar och mjukvarutrimning.
Detta har diskuterats mellan de som trimmar bilar samt på otaliga Internetforum.
Vi har testat en ”märkes”-dieseltrimbox mot en av våra väl beprövade mjukvaror för att se vilken som gav mest effekt.
En trimbox är en elektroniskapparat som är gjord för att lura och störa signalerna för bränslesystemet för att ge mer diesel och därmed få mer kraft från motorn.
Det är ett väldigt primitivt sätt att försöka öka effekten då den till största delen endast kan kontrollera bränsletryck och bränsleduration.
En biltrimmare kan skriva sin egen mjukvara och justera den efter behov, vilket är precis det vi jobbar med och därmed har vi full kontroll över motorn, inte bara bränsletryck eller bränsleduration.
Det är så mycket mer man behöver göra för att trimma en dieselmotor än att bara öka på med diesel.
Förutom bränsletryck och bränsleduration kan vi även justera laddtryck, laddtrycksbegränsare, pedalmappning, vridmomentsbegränsare för motorn, lambdajustering, fartspärr, varvtalsspärr och mycket mer.
Då kraven på motorns avgasreningskomponenter stärks hela tiden är det nödvändigt att försäkra sig om att luft/bränsleblandningen för en motor håller sig runt det stökiometriska.
För de flesta trimboxar är detta omöjligt då de saknar någon ytterligare kontroll för laddtryck och på grund av det kommer varje bränsleökning bara att feta på blandningen.
Det vanligaste problemet som kommer av det är partikelfilterfel då en ökning av sotinnehållet fyller upp partikelfiltret i förtid.
Vår dieseltrimmjukvara är utvecklad för att se till att bränsleblandningen håller sig rätt vilket leder till optimal kraft och att avgasreningskomponenternas livslängd inte förkortas.
Så vad är det bästa alternativet?
En så kallad trimbox eller trimmjukvara?
Dieselboxen gav en ökning med endast 7hk/51Nm och omprogrammeringen av motorns styrbox med den mjukvara som vi använder gav en ökning med hela 57hk/104Nm.
Den viktigaste faktorn för att välja en mjukvarutrimning över en trimbox är att varje företagsmjukvara är annorlunda och det är väsentligt att den har utvecklats på ett bra sätt för att försäkra sig om att ökningen av kraft inte sliter ut motorkomponenter i förtid.
En trimmjukvara är inte bara en trimmjukvara, den är resultatet av en persons kunskap!
Några ytterligare skäl till att välja en trimmjukvara över en dieselbox/trimbox:
*Bilar utrustade med automatlåda får inga problem med ryck eller att växlingspunkter störs
*Momentspärrar på lägre varvtal kan bibehållas för att ge en jämn kraftleverans vilket sparar på drivlinan
*Partikelfiltrets regenerering fungerar normalt
*Ingen extra elektronik behöver vara installerad efter att trimmjukvaran programmerats in i motorstyrboxen
Generell info angående bensinmotorer med turbo
Se till att ha nya tändstift innan optimering för att undvika risk för misständning. Samma sak gäller tändspolar som är gamla/slitna. Se till så att inga slangar har läckor och byt om de känns torra och spröda.
Generell info angående dieselmotorer
Bränslefiltret skall bytas inom service intervallet. Se till så att inga slangar har läckor och byt om de känns torra och spröda.
Problem med Partikelfiltret/DPF?
Vi har möjlighet att programmera bort DPF från de flesta bilar på marknaden.
Kräver att partikelfiltret är tömt eller att ni bytt till ett ersättningsrör/downpipe.
Samtidigt som vi programmerar bort partikelfiltret stänger vi även av EGR/AGR.
Kostnaden ligger på 2000:- eller 1000:- i samband med optimering. Priset gäller bilar som kan programmeras genom OBD.
Partikelfilterfunktionalitet är avancerad och felkoder på givare kan uppstå om de går sönder efter att DPF-off genomförts. Dessa går vanligtvis bra att programmera bort och det arbetet täcks inom vår 2-åriga mjukvarugaranti.
Vänligen tänk på att det inte är lagligt att framföra en bil på allmän väg utan partikelfilter om den hade det utrustat från fabrik.
Problem med EGR/AGR-ventilen?
Ett vanligt fel idag som dieselmotorer drabbas av är kärvande eller helt trasiga EGR-ventiler.
Efterhand sotar ventilen igen och den får svårt att reglera vilket orsakar motorlampa och i många fall försämrad prestanda.
Även elektriska fel är vanliga när det gäller EGR-ventiler och ibland hjälper det inte ens att man byter ut den.
Vi har lösningen!
En bortprogrammering av EGR-ventilen kommer göra så att motorn går som den borde och vi kan ta bort alla felkoder som den gett upphov till. 1500:- kostar det att stänga av EGR-ventilen för bilar som går att programmeras genom OBD-uttaget.
För bilar som kräver demontering av motorstyrdon är kostnaden från 2000:-.
Vill man stänga av EGR i samband med en optimering kostar det 1000:-.
Tänk på att vissa bilmodeller har ett starkt samarbete mellan EGR och Partikelfilter, vid avstängd EGR-ventil och mycket korta körningar kan det medverka till att partikelfiltret fylls upp fortare.
Problem med AdBlue?
Priset på AdBlue fortsätter att stiga.
Vi kan stänga av AdBlue på många modeller från t.ex. VAG, BMW, Dodge, Ford, Mercedes, Volvo mfl.
Gäller även vid fel på AdBlue systemet.
Spara tusentals kronor på att slippa tanka AdBlue eller ännu mer för att slippa byta tank osv. Vanlig kostnad för AdBluetank byte ligger runt 20000:-.
Vårt pris för avstängning startar på 3000:-beroende av modell.
Motoroptimering ger mer effekt
En motoroptimering ger mer effekt och ökad körglädje.
Vem tycker inte om att det händer lite när man trycker på gasen.
Motoroptimering innebär att vi finjusterar motorns programvara. Man justerar bränsletryck, lufttryck och laddtryck så motorns prestanda ökar.
Effekt och vridmomentet ändras så det blir en effektivare förbränning.
Bilen kommer gå bättre när alla system i motorn arbetar optimalt tillsammans.
Motoroptimering ger minskad bränsleförbrukning
Vid en motoroptimering får man en bränslebesparing på köpet.
Eftersom kraften i motorn kommer tidigare, vid lägre varvtal än innan, så minskar bränsleförbrukningen också.
En motoroptimering innebär även mindre slitage.
TRIMSATSER:
Kontakta oss för mer information om vad vi kan göra för ditt fordon och för priser eller för att boka tid.
info@jutubia.se
BESÖKSADRESS
Norra Skolgatan 3B
56231 Norrahammar
036-550 03 43