OPTIMERINGSINFO
Motoroptimering ger mer effekt
En motoroptimering ger mer effekt och ökad körglädje.
Vem tycker inte om att det händer lite när man trycker på gasen.
Motoroptimering innebär att vi finjusterar motorns programvara. Man justerar bränsletryck, lufttryck och laddtryck så motorns prestanda ökar.
Effekt och vridmomentet ändras så det blir en effektivare förbränning.
Bilen kommer gå bättre när alla system i motorn arbetar optimalt tillsammans.
Vid en motoroptimering får man en bränslebesparing på köpet.
Eftersom kraften i motorn kommer tidigare, vid lägre varvtal än innan, så minskar bränsleförbrukningen också.
En motoroptimering innebär även mindre slitage.
Optimering/Mappning/Chiptrimning/Mjukvarutrimning/Tuning mot Trimbox/Dieselbox/Effektbox
I alla tider har det varit stor rivalitet mellan så kallade trimboxar och mjukvarutrimning.
Detta har diskuterats mellan de som trimmar bilar samt på otaliga Internetforum.
Vi har testat en ”märkes”-dieseltrimbox mot en av våra väl beprövade mjukvaror för att se vilken som gav mest effekt.
En trimbox är en elektroniskapparat som är gjord för att lura och störa signalerna för bränslesystemet för att ge mer diesel och därmed få mer kraft från motorn.
Det är ett väldigt primitivt sätt att försöka öka effekten då den till största delen endast kan kontrollera bränsletryck och bränsleduration.
En biltrimmare kan skriva sin egen mjukvara och justera den efter behov, vilket är precis det vi jobbar med och därmed har vi full kontroll över motorn, inte bara bränsletryck eller bränsleduration.
Det är så mycket mer man behöver göra för att trimma en dieselmotor än att bara öka på med diesel.
Förutom bränsletryck och bränsleduration kan vi även justera laddtryck, laddtrycksbegränsare, pedalmappning, vridmomentsbegränsare för motorn, lambdajustering, fartspärr, varvtalsspärr och mycket mer.
Då kraven på motorns avgasreningskomponenter stärks hela tiden är det nödvändigt att försäkra sig om att luft/bränsleblandningen för en motor håller sig runt det stökiometriska.
För de flesta trimboxar är detta omöjligt då de saknar någon ytterligare kontroll för laddtryck och på grund av det kommer varje bränsleökning bara att feta på blandningen.
Det vanligaste problemet som kommer av det är partikelfilterfel då en ökning av sotinnehållet fyller upp partikelfiltret i förtid.
Vår dieseltrimmjukvara är utvecklad för att se till att bränsleblandningen håller sig rätt vilket leder till optimal kraft och att avgasreningskomponenternas livslängd inte förkortas.
Så vad är det bästa alternativet?
En så kallad trimbox eller trimmjukvara?
Dieselboxen gav en ökning med endast 7hk/51Nm och omprogrammeringen av motorns styrbox med den mjukvara som vi använder gav en ökning med hela 57hk/104Nm.
Den viktigaste faktorn för att välja en mjukvarutrimning över en trimbox är att varje företagsmjukvara är annorlunda och det är väsentligt att den har utvecklats på ett bra sätt för att försäkra sig om att ökningen av kraft inte sliter ut motorkomponenter i förtid.
En trimmjukvara är inte bara en trimmjukvara, den är resultatet av en persons kunskap!
Några ytterligare skäl till att välja en trimmjukvara över en dieselbox/trimbox:
*Bilar utrustade med automatlåda får inga problem med ryck eller att växlingspunkter störs
*Momentspärrar på lägre varvtal kan bibehållas för att ge en jämn kraftleverans vilket sparar på drivlinan
*Partikelfiltrets regenerering fungerar normalt
*Ingen extra elektronik behöver vara installerad efter att trimmjukvaran programmerats in i motorstyrboxen
Generell info angående bensinmotorer med turbo
Se till att ha nya tändstift innan optimering för att undvika risk för misständning. Samma sak gäller tändspolar som är gamla/slitna. Se till så att inga slangar har läckor och byt om de känns torra och spröda.
Generell info angående dieselmotorer
Bränslefiltret skall bytas inom service intervallet. Se till så att inga slangar har läckor och byt om de känns torra och spröda.
TRIMSATSER:
Kontakta oss för mer information om vad vi kan göra för ditt fordon och för priser eller för att boka tid.
info@jutubia.se
BESÖKSADRESS
Norra Skolgatan 3B
56231 Norrahammar
036-550 03 43
Fyll i formuläret nedan om du vill ta reda på vad vi kan göra med just ditt fordon.
Motoroptimering för din BMW, Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Volkwagen, VAG, Skoda, Ferrari, Lamborghini och Porsche.
Tuning, motoroptimering eller ECU-mappning, är en process där de ursprungliga fabriksinställningarna för ett fordon ändras och optimeras, man justerar bränsletryck, lufttryck och laddtryck så motorns prestanda ökar.
Effekt och vridmomentet ändras så det blir en effektivare förbränning.
Bilen kommer gå bättre när alla system i motorn arbetar optimalt tillsammans.
Motoroptimering ger minskad bränsleförbrukning
En optimering kan utföras på nästan alla fordon oavsett ålder och fordon med turbo.
Motortrimning är inte bara avsedd för bilar utan det kan utföras på motorcyklar, husbilar, arbetsfordon och till och med traktorer med god effekt.
När en optimering utförs på rätt sätt, ökar denna fordonets effekt samtidigt som den minskar dess bränsleförbrukning, vilket ger bättre bränsleekonomi tillsammans med snabbare och mjukare acceleration och ökad toppfart.
Motoroptimering ger bättre prestanda från ditt fordon, hjälper det att köra smidigare och kan spara pengar på dina bränslekostnader.
Om fordon fortfarande omfattas av nybilsgaranti är det viktigt att komma ihåg att motortrimning sannolikt kommer att ogiltigförklara alla kvarvarande garantier, så om detta är ett övervägande bör du vänta tills garantin har löpt ut innan du bokar in ditt fordon för trimning.
På samma sätt bör du deklarera för ditt försäkringsbolag att ditt fordon har optimerats, eftersom detta kan påverka dina premier eftersom fordonet nu kommer att vara kraftfullare än det var när det konfigurerades i fabriksinställningarna.
Slutligen kan en ökning av din motors effekt leda till att den slits snabbare, vilket minskar dess totala livslängd. Detta är en risk som många anser vara värd att ta, noterar den förbättrade prestanda och smidigare körupplevelse som de kommer att dra nytta av efter att optimeringen är klar.