TVÄTTGUIDE / TVÄTTSKOLA
Vår tvättguide är till för att hjälpa den som kanske vill komma igång eller bara ha lite tips för hur man kan tvätta sitt fordon, så se denna guide som en utgångspunkt.
Vi rekommenderar att man skapar sig en tvättrutin som passar just dig.
Här nedan berättar vi kort om våra produkter följt av våra små tips och tillvägagångssätt.
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor om våra produkter eller någon av stegen i guiden.
Man behöver självklart inte göra alla stegen varje gång utan endast vid behov eller när man själv tycker det behövs.
Fälgrengöring och däckrengöring
Vi tycker alltid man skall börja sin tvättstund med att rengöra däck och fälgar då det annars kan komma upp smuts och andra föroreningar på det nytvättade fordonet.
Fälgrengöring:
En dedikerad fälgrengöring är oftast koncentrerad produkt som man bör späda ut innan användning.
När man skall rengöra fälgarna bör man se till att fälgar och däck inte är varma då det kan göra så att medlet torkar in och kan skada fälgen och man kan få missfärgade däcksidor.
Vi rekommenderar att man använder dedikerade borstar till fälgarna och även en tvätthink som inte kommer användas till annat än fälgar och däck.
En smalare borste till trånga utrymmen och en större fälgborste med ett långt skaft för att nå fälgbanorna och inte slå i fingrarna i fälgarna.
Man kan med fördel använda en skvätt bilschampo och ett par spray med fälgrengöring i tvätthinken för att få ett bättre tvättresultat.
Spray fälgen rikligt med fälgrengöringen och låt den verka någon minut men utan att produkten torkar in.
Börja sedan att rengöra fälgbanorna med fälgborsten och schampolösningen och avsluta genom att ta utsidan och däcksidorna med den smala borsten.
Skölj sedan av fälgen noggrant, man kan med fördel torka sina fälgar och applicera en keramisk snabbförsegling för att underlätta framtida tvättstunder.
Flygrostlösare:
En flygrostlösare kan användas som en ersättare till fälgrengöring och skapar då en blödande effekt när den kommer i kontakt med metallföroreningar och bromsdamm.
Vi använder själva flygrostlösare vid lättare smuts eller när vi vill djuprengöra fälgarna innan man ska applicerar ett lackskydd.
Själva tvättsteget är generellt det samma som när man använder fälgrengöring.
Motorutrymmet
Motorutrymmet är en ofta försummad plats som vi tycker bör rengöras minst 2 gånger om året.
Detta är för att få bort salt, smuts och andra föroreningar för att hålla motorn i gott skick.
Det är viktigt att man är sparsam med vatten och vi rekommenderar att man spolar av motorrummet försiktigt och täcker över känsliga delar som blottade.
Rengör inte motorrummet om motorn fortfarande är varm.
Allrengöringsmedel eller alkalisk avfettning:
Allrengöringsmedel och alkalisk avfettning är perfekt för att göra rent i motorutrymmet.
Vi börjar med att späda produkterna enligt anvisningen på flaskan i en separat tomflaska och doseringen görs enkelt med en doseringsbägare.
Genom att använda en borste och genom att spray medlet samtidigt som vi penslar alla ytor som vi kommer åt.
Låt sedan produkten få verka någon minut.
Torka sedan av med en fuktig mikrofiberduk eller spola av försiktigt och torka sedan ytorna torra.
När allt är rengjort och avtorkat sprayar vi alla plastdetaljer med medel som vårdar plasten som sprids ut och torkas av med en mikrofiberduk.
Avfettning
Vi börjar med att prata om förtvätten som är det grundläggande steget som minimerar skador på lacken i form av repor.
Kallavfettning:
Petroleumbaserat avfettningsmedel eller så kallad kallavfettning är en vanlig typ av avfettning och innehåller mycket lösningsmedel som exempelvis lacknafta eller n-paraffiner. Det fungerar bra mot asfalt, tjära, olja och salt på fordonet.
men fungerar mindre bra på organisk smuts så som insekter och fågelspillning.
Vi rekommenderar att man använder kallavfettning sparsamt och på direkt utsatta områden.
Ytan bör helst vara torr när man använder kallavfettning och den bör inte spädas ut.
Kallavfettning bör inte heller användas ovanför bildörrens handtag för att den inte skall tränga ner och skada det befintliga rostskyddet som annars kan lösas upp.
Så skapa en virtuell linje längs dörrhandtagen runt om hela bilen och tänk även på att visa bilmärken har känsliga lyktor på bilen som torka ut och spricka.
Undvik att applicera kallavfettning i direkt solsken och låt aldrig produkten torka in.
Alkalisk avfettning:
Alkaliska avfettningsmedel tar bort torr och lätt smuts såsom trafikfilm, fågelspillning, mögel, bakterier, fetter, damm och organisk smuts över lag även salt.
Det fungerar alltså mindre bra mot olja, tjära eller feta beläggningar.
Alkalisk Avfettning kall oftast spädas ut med vatten så det inte skadar lacken.
Vi rekommenderar att man applicerar alkalisk avfettning på fordonets samtliga ytor och låter den verka några minuter innan man sköljer av fordonet.
Man kan även använda den alkaliska avfettningen i en skumkanon / foam lance för att göra det lite roligare.
Du kan alltid spray på alkalisk avfettning ovanpå en kallavfettning och då ger man båda produkterna längre tid att verka.
Tänk på att inte låta den alkaliska avfettningen torka in och produkten bör heller inte användas i direkt solsken.
Skumtvätt/Snow Foam:
Skumtvättsmedel som på engelska kallas Snow Foam är ett sätt att applicera en typ av mildare alkalisk avfettning som är skapad för att användas tillsammans med en skumkanon / foam lance.
När skumtvättsmedel används med en skumkanon bildas ett tjockt skum som täcker hela fordonet och ger lång verkningstid för att lösa ingrodd smuts som envist hänger sig kvar på lacken.
Man kan faktiskt se hur smutsen rinner av bilen.
Vi rekommenderar användandet av skumtvättsmedel dels för att det är otroligt tillfredställande samtidigt som man verkligen kan täcka hela ytan, vi ser detta som det viktigaste avfettningssteget under sommar månaderna.
Under vintermånaderna blandar vi i 100ml alkaliskt avfettning tillsammans med skumtvättsmedel i skumkanonen för att göra den mer potent och ge en bättre verkningstid.
Vi tycker att skumtvätt skall ligga på bilen så länge som möjligt så att all smuts löser sig men tänk på att inte produkten inte skall torka in eller användas i direkt solsken.
Tvätt
Nu när man använt avfettningsmedel och spolat av avfettningen och gjort sin förtvätt klart så är det dags att påbörja nästa steg med schampo, tvätthink och en tvättkudde/tvätthandske.
Men försäkra dig först att du verkligen spolat av fordonet helt och att det är helt fritt från avfettningsmedel.
Schampo:
Det finns en uppsjö av olika typer av bilschampon med eller utan skydd och det kan vara svårt att välja.
Vi rekommenderar alltid ett traditionellt rengörande, pH-neutralt bilschampo med bra glid och utan tillsatser.
Ett pH-neutralt bilschampo skadar och tar inte heller bort ett existerande lackskydd utan rengör endast ytan på ett skonsamt sätt.
Vi rekommenderar att man alltid använder sig av två-hinks-metoden där hinkarna är utrustade med raster.
Denna metod minskar risken för att smuts och andra föroreningar dras runt på lacken och skapar skador och repor.
Första hinken skall fyllas med rent ljummet vatten och därefter häller man i önskad mängd schampo.
Skumma sedan upp schampot så du får ett härligt skum och lägg sedan en tvättkudde/tvätthandske i hinken så den får suga åt sig av schampoblandningen.
Fyll nu den andra hinken med ljummet vatten utan att tillsätta något medel.
Denna hinken skall endast användas som en hink för att skölja av sitt tvättredskap där man doppar det förorenade tvättredskapet mellan varje panel.
Nu när tvättredskapet är ursköljt doppar man på nytt tvättredskapet i den första hinken för att återigen få en ny laddning schampoblanding till nästa panel.
Börja att arbeta dig neråt från taket, motorhuven, ovansidan av dörrarna sedan bagageluckans övre del.
Glöm inte att skölja ur tvättredskapet mellan varje panel för att minimera att du dra runt smuts och grus.
Du kan med fördel byta tvättredskap när du nu skall rengöra dom nedre partierna av dörrarna, trösklarna samt nedre delen av bakluckan och bakspoilern.
Torkning
Nu när bilen är avsköljd och rengjord kommer vi till ett av dom viktigaste stegen för att motverka fläckar av intorkade mineraler som i dom flesta fall måste poleras bort då dom oftast ger permanenta skador på lacken.
Just precis, plocka fram torkduken.
Torkdukar finns i olika storlekar och det är precis som mycket annat tycke och smak vad som fungerar bäst.
Vi tycker att mycket vatten i en torkduk tynger ner duken mot lacken och med mer tyngd kan repor uppstå gentemot en duk med mindre vatten.
Torkduk:
Vi rekommenderar nästan alltid en mindre då den skapar mindre friktion men vi förstår självklart att många vill ha en större torkduk för att torka bilen snabbare.
Så allt är helt enligt smak och tycke, dock tycker vi att den lilla duken är perfekt att torka motorutrymmet och dörrgångarna så båda två dukarna finns det ett användningsområde för.
Vill man ha lite extra glid i mot lacken kan man med fördel använda sig av en snabbputs för exteriören en så kallad quick detailer, denna sprayar man ut ett par spray per panel för att sedan torka tort med torkduken eller så kan man spray direkt i torkduken.
Nu glider duken lättare och du får automatiskt ett skyddande lager på fordonet i ett moment.
Torkstöd:
Ett torkstöd är oftast en produkt t.ex. en keramisk snabbförsegling som man sprayar på och sedan sköljer av som ger en vattenavstötande yta som i sin tur underlättar torkningen.
Som namnet antyder är det en enklare Keramisk Snabbförsegling med upp till 3 månaders hållbarhet oavsett om den appliceras på torr eller våt lack.
När det kommer till Keramisk Snabbförsegling rekommenderar vi att man sprayar en tunn hinna över hela fordonet även över rutor och plast, spola sedan av medlet och eftertorka för att inte få några fläckar av mineralansamlingar från vattnet.
Var försiktig med att applicera produkten i direkt solsken eller om ytan är varm.
Glöm inte bort att spray på fälgarna för att skydda dom men var även noga med att skölja av fälgarna noggrant och det är även fördelaktigt att torka fälgarna torra.
Lackskydd
När fordonet nu är rent och avtorkad så rekommenderar vi att man skyddar fordonet för att minimera slitage och skador på lacken som kan uppstå men även för att minska möjligheten för att smutsen fastnar lika hårt mellan tvättarna och därmed blir mer lättskött.
Lackförsegling eller Snabbputs:
En lack försegling är oftast förknippad med ett dyrt keramiskt lackskydd men med en produkt som en keramisk snabbförsegling kan man kombinera enkelheten med att applicera produkten samtidigt som man får ett långvarigt skydd med flera månaders hållbarhet och som inte ruinerar plånboken.
Snabbförseglingen sprays direkt på ytan eller i en mikrofiberduk som sedan sprids ut över hela panelen.
Därefter låter man produkten härden ca 1min för att sedan torkas av med en torr sida på mikrofiberduken.
Det går självklart bra att använda en extra mikrofiberduk för att torka av snabbförseglingen och då kan vi rekommendera vår korthåriga mikrofiberduk.
Detta är ett långvarigt skydd men vi rekommenderar att man "toppar" upp skyddet varannan tvätt antingen som torkstöd eller att man applicerar den på torr lack.
Du kan självklart använda den keramiska snabbförseglingen på alla ytor såsom plast, lack och glas.
Glöm inte bort att produkten fungerar utmärkt på dina fälgar.
Meden snabbputs för exteriören även kallad quick detailer skapar man ett snabbverkande skydd med samma teknik om den keramiska snabbförseglingen med hållbarheten är kortare då denna produkten är tänkt att använda som glidmedel vid torkningssteget eller som en glansförstärkare.
Många som använder vår snabbputs har alltid en flaska med sig i bilen för att snabbt och enkelt kunna torka bort irriterande fågelspillning eller snabbt och enkelt torka bort insekter från fronten efter söndagsturen.
Vi har skapat produkten för att lägga den sista touchen efter tvätten för att öka glansen och torka bort föroreningar som uppstår mellan biltvätten och bilträffen.
Snabbputs Exteriör kan med fördel appliceras över en keramisk snabbförsegling och ger då lacken lite mer tryck och glans.
Insidan
Nu är det dags för insidan... man brukar ju säga att det är insidan som räknas, det tycker vi i alla fall.
Allrengöring:
En allrengöring är perfekt till både insidan i bilen samtidigt som den fungerar utmärkt i motorutrymmet och även till utvändig rengöring.
Men när det kommer till invändig rengöring med en allrengöring så kan den användas till nästan allt men helst inte på läder, skinn, alcantara eller mocka, eller ja man kan ju men i lite mindre koncentration.
En allrengöring är oftast spädbar men vi rekommenderar alltid att man eftertorkar med en fuktig trasa eller sköljer av alla ytor man rengjort med allrengöring pga tensiderna, speciellt på känsliga material som annars kan skadas.
Vi rekommenderar att man späder enligt flaskans föreskrifter och sedan använder en mikrofiberduk och en borste för att rengöra insidan av fordonet men glöm inte att eftertorka med en fuktig mikrofiberduk.
Du kan rengöra plast, gummi och textilier.
Skydda interiören med en snabbputs:
En snabbputs Interiör eller en quick detailer för interiören är en produkt som oftast appliceras för att ge skydd mot UV-strålning, enklare rengöring och lämnar en härlig doft efter sig.
När man använder en snabbputs för interiören vill man inte tillföra någon kladdig och glansig hinna och därför efterlämnar vår produkter en yta som är precis som den kom från fabriken.
Vi rekommenderar att man torkar av alla ytor i fordonet genom att spray direkt i en mikrofiberduk och sedan torka alla paneler.
Försök att undvika att medlet hamnar på glas då det kan bli en fet hinna.
En snabbputs för interiören kan användas för att rengöra enklare smuts runt om i interiören men om det är envis smuts så rekommenderar vi att man använder ett allrengöringsmedel.
Glasrengöring:
Skaffa dig en säker körning genom om putsa dina glaspartier både in och utvändigt.
Vi rekommenderar att man använder en glasrengöring genom att spraya önskad mängd i en glasduk av mikrofiber, då undviker man att glasrengöring hamnar på instrumentpanelen.
En glasrengöring bör vara snabbtorkande och kräver sällan att man eftertorkar men om man önskar kan man eftertorka med en torr glasduk eller annan korthårig mikrofiberduk.
Slutspurten
Det har nu blivit dags att sätta pricken över i:et.
Däckglans:
Däckglans är något som kan ge den sista touchen på den perfekta tvättstunden och ja det gör verkligen skillnad, testa så får du se.
Det är superenkelt att applicera och tar knappt någon tid.
Spray ett par gånger på en applikator, applicera sedan på halva däcksidan och sedan sprayar du några gånger igen på applikatorn för att göra andra halvan av däcksidan.
Nu har du fått ett jämnt och glansigt resultat.
Gillar du inte glansiga däcksidor?, då kan man antingen använda en mikrofiberduk för att torka av däcksidorna eller så kan man använda en däckmedel som lämnar en matt finnish efter sig.
Om man vill maximera hållbarheten så kan man med fördel rengöra däcksidorna med fälgrengöring eller med med en allrengöring.
Färdig
Nu är vi färdiga med vår tvättstund.
Tänk på det vi nämnde inledningsvis, att alla har sitt sätt att tvätta sitt fordon på och vi tycker det är viktigt att man gör det till sin tvättstund och den måste vara njutbar.
Så sätt nu i gång att öva och utveckla ditt nyfunna intresse.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor eller funderingar antingen på info@jutubia.se eller på 036-5500343